Dikter ur ett bygge

Det där med väggar


Jag har nog aldrig förstått det

eller inte nu i alla fall

jag har inga väggar i min kropp

måste bygga dem på nytt när de behövs

glömmer bort

att känslorna måste skyddas

och att världen är hemsk

om man inte har en skyddande vägg

runt sitt sårbara

och att väggen kanske egentligen

borde finnas där

hela tiden?

 

Om väggar inte finns

 

då gör saker ont så lätt

och de sårade känslorna måste ha någonstans att ta vägen

men de har det svårt

springer bara runt runt i kroppen

fångade

de har det svårt att ta sig ut

 

Jag bygger väggar

 

eller jag strävar i alla fall mot det

i alla fall i stunder när det gör för ont

annars kan jag tycka

att vägglöst är bra

men när det gör ont

bygger jag mig snabba provisoriska väggar

så att jag kan vara normal och leende där det behövs

sen river jag väggen eller väggen river sig själv

så fort jag blir ensam

och runt runt i rummet springer de förvirrade känslorna

 

Med väggar hela tiden

 

har man den där avskärmningen hela tiden

blir nog känslorna inte lika förvirrade

(eller så är det bara mer?)

men livet inte heller lika öppet

eller närvarande?

Att vara enkel eller ha det enkelt?

Är det så

om ens inomkroppsförsvar

är bra?

Det att jag lockas att stänga av

att bli kall

men väggar kan vara varma.

Tror jag

bara det att livet inte blir lika stort

 

Det att väggen stänger in

 

konsekvenser måste finnas

i det att vi har väggar överallt i våra hus

i det att vi har väggar inuti vår kropp

det att vara rädd för väggar

jag som faller igenom hela tiden och landar i känslorna

landar magplask och gör illa både mig och dem

eller försvinner bara rätt ner

och simmar i en undervattensvärld av blommor

 

Vänner

 

kanske är det det att jag har blivit så nära vän med känslorna

att jag bara inte förmår att stänga in dem

kanske är det samma sak som när någon ber mig om något och jag inte kan säga nej

att det gäller även känslorna

jag kan inte ge dem ett nej

 

Väggar?

 

Vad är väggar?

Finns väggar?

Vem skapade den första väggen?

Vad var syftet med väggar?

Vad är syftet

nu?

 

Beundran

 

(ur mig)

kontroll betraktas som avlägset

ett lugn betraktas som då

eller kanske sen

fast det är alltid nu

på kanten mellan allt i min kropp

som känns som det verkliga

det återkommande

kontroll betraktas som undantag

det är de hårda stunderna

som äter upp mig och säger att de är allt

eller i alla fall grunden

 

Väggar igen

 

det finns nog inga väggar

bara hud

inga hus

bara tak


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0