Vinter

ser snön utan att röra den

ser snöfallet utan att förstå det

kroppen släpper inte in flingorna

jag tar på mig kläder

jackan, mössan

vantar

för att slippa känna snön

råkar missa att förstå det kalla

råkar halka på varje hal fläck

råkar frysa

 

jag vill känna snön

men vantarna är i vägen

jag vill krama snön

mot min kropp

vill gräva mig ner längst ner

och ligga i snötyst gnisternörker

och bara andas luft som är kall och snart tar slut

vill slita av mig alla kläder och förstå snön

rulla runt i min gestaltade andedräkt

glida längs gatan på glänsande rödkall hud

 

det är tiden då ingen har sandat än

tiden utan grus

folk halkar

men jag vill glida

(önskar bort plogarna och grusmaskinerna)

in i granarna

som bär på nån sorts mystisk visdom i sin höga tystnad

in i snöflingorna

som söver alla ljud och lyser av sig själva

in i mörkret

som omfamnar mig

bar jag sliter av mig jackan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0