Måsar. Kråkor. Svalor?

Jag sitter vid köksbordet och skriver på en gammal dikt

Det är varmt och blåsigt

mina händer börjar komma in i rytmen

De är varma

 

Någonting skymmer solen

Först tror jag att det är en fågel

En fiskmås

eller kråka kanske

När jag tittar ner på på pappret har min hand frusit

 

Utanför hör jag fåglarna

havet

Jag kan inte längre se bokstäverna (in och ut ur fokus)

Vad är det för mening med att skriva om jag inte kan se orden?

Rrrrrrrrrrrr Rrrrrrrrrr

'Hallå'

...

'Nej... inte jag heller'

'Det finns ingenting'

Hon säger att hon vill krama mig

Mörkret kommer in och ut ur fokus


 

 

 

Det är varken dag eller natt

Kajsa har kommit över

tillsammans går vi ut på gatan

Hon håller min hand

(fladdrande fåglar

hav

gator

)

Vi går in igen (sängen)

 

 

 

'Jag har egentligen aldrig tyckt om tomater

Jag menar egentligen. Egentligen var det väl mamma som började hela grejen. Det var aldrig min idé

Förknippar du mig med tomater?'

'Ja' ...

'Men det behöver inte alltid vara så. Folk kan förändras. Vi kan börja äta gurka istället. Eller blomkål. Det är som. Hur var det jag tänkte...

Som med människor som. Först bara springer man in i varandra. Och man ser någonting där, hos varandra. Men sen fortsätter man. Men nu, nu kan vi inte se. (solen som är inte. mörkret) Det är som att. Vi måste stanna vid det där första ögonblicket. Vi kan inte fortsätta.'

(mörker)

'Tomaterna?'

'Ja?'

'Är det att först börjar vi någonstans. Din mamma.

(ritar på ett papper. Cirkelformer)

Det är hon som ger dig tomater. Och du tar emot dem. Sen blir dem du och du upptäcker det inte. Ni pratar inte om det. Ingen pratar om det. Alla bara vet. Och nu måste du stanna där – som med människorna.

(ritar på ett papper till)

Du kan inte fortsätta till blomkål. Du måste stanna. Förutom att med blomkålen vill du fortsätta men med människorna vill du stanna kvar?'

(mörker)

(fågelflax)

'Jag vet inte'

(papper överallt)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0