Skrivande

Jag vet egentligen inte vad jag gör här

framför bokstäverna

framför sidorna

framför människornas ögon

läsande

tänkande

tittande

Jag vet bara att det till en början går automatiskt

att dikterna ofta rinner ur mig

att jag blir beroende av dem

kan göra mig själv beroende

vad hoppas jag på?

Scenpoet?

Författare?

Bearbetningen går långsamt

och oftast inte självmant

dikterna lämnas ensamma i sina dokument

jag orkar inte med dem

glömmer bort

tills behovet av att visa upp något kommer

jag måste ha något att läsa

då hittar jag dem

och kan börja bearbeta

Jag har nu fortsatt så pass långt

att jag måste tro något stort om mig själv

någon annan anledning att jag fortsätter som jag gör ser jag inte

och jag vet också att jag tror

jag tror att jag kan det här

egentligen

frågan är bara hur jag kan tro det?

Jag vill gärna känna att det är i mig själv

att jag känner det i mig själv

att jag har det

men hur kan jag vara säker på om det verkligen är så

eller om jag bara vill det så mycket

Men alla poeter lyfter sig själva till skyarna

varför inte jag?

Och det är väl inte en särskild hög sky

att tro att man kan bli en av dem

en av dem som lyckas

skriva något som blir hyllat

åtminstone lite

en ödmjuk sky

Drömmen om att allt man skapar skulle bli värdefullt

här är Amandas dagbok

här är hennes dikt om hur hon ser på sitt skrivande

sina drömmar

allt värdesätts

Är det därför jag sitter här?

Framför datorn

framför tangenterna

framför orden

Eller är det orsakslöst?

Jag bara sitter

och skriver av mina fingrar

så¨som man rastar hunden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0